Tron

 

Col·laboració de Joan Terrades per al capítol Animació digital

Pel·lícula de la factoria Disney, escrita i realitzada per Steven Lisberger, director americà nascut a New York. Dins de la seva filmografia apareix el projecte Tron de l’any 1982. Per obtenir l’estètica avantguardista del film va rebre la col·laboració de diferents professionals: Moebius, creador de còmics de nacionalitat francesa que ha participat en el disseny de diverses pel·lícules com Alien o Abyss; Syd Mead, artista futurista de gran prestigi sobretot per la seva contribució amb Blade Runner; i Bruce Logan, director de fotografia del film i que també ha intervingut en d’altres projectes com The incredible Shrinking Woman i El Mastín de Dràcula.

Tron es el primer llargmetratge que exporta les innovacions tècniques de l’animació al cinema, amb el propòsit de introduir el món de la tridimensionalitat. La pel·lícula, pròpia del gènere d’aventures i ciència ficció, explica el nexe d’unió entre dos universos: el mon real, on apareix Kevin Flyn (Jeff Bridges), un programador que intenta demostrar que es el creador legítim de diversos videojocs robats per el director de la companyia imaginaria ENCOM, Dillinger (David Warner); i un mon electrònic, on els programes adopten aparença humana i estan dominats pel sistema central.

Amb l’ajuda de Alan Bradley (Bruce Boxleitner) i Lora (Cindy Morgan), personal de l’empresa ENCOM, Kevin s’infiltra en el sistema, però el programa de control mestre “PCM” el detecta i digitalitza la seva persona dins de l’ordinador.

A partir d’aquest instant es quan l’espectador abandona la realitat i entra en l’univers de les computadores i els polígons. Durant la seva permanència entre xips i processadors adopta la personalitat de Clu, el programa que havia escrit Flyn per infiltrar-se en el software de l’empresa. A traves d’aquest personatge Kevin haurà de lluitar contra Sark (David Warner), el subordinat del sistema, i el programa control per tal d’alliberar el mainframe de la companyia.

Per aconseguir la seva meta Clu necessita localitzar a Tron, el programa escrit per Alan. Junts realitzaran un viatge ple d’acció, on participaran en diversos videojocs (tots ells creats pel propi Kevin) com les motos de llum (Lightcycles), el qual recrea una quadricula on participen 6 jugadors, cada un dels quals condueix una espècie de motocicleta futurista. A mesura que els pilots recorren l’espai es va generant una paret i si un jugador hi col·lisiona per la partida i la vida.

Tron conté múltiples elements digitalitzats (alguns emprats en altres obres cinematogràfiques de l’època com Star Wars IV), però un dels més significatius es la recreació d’un personatge digital, el primer que intervé en una pel·lícula, un bit.

La figura en qüestió es una espècie de rombe en 3D flotant que canvia de forma segons la seva resposta de si o no (1 o 0). En certa manera el format del bit manté una certa relació amb un curtmetratge en tres dimensions dels anys 60 dirigit per A.Michael Noll, un dels primers en promocionar la convergència entre ordinador i les arts.

En conclusió, l’obra de Steven Lisberger combina imatges sintètiques amb tècniques especials de fotografia per representar un espai on l’energia viu i respira. Per assolir tal meta aprofita una gran quantitat de fotogrames computeritzats, 15 minuts de “CGI” i 50 minuts d’animació retroil·luminada.

La pel·lícula, per altra banda, no va respondre be en taquilla per una sèrie de esdeveniments: 1) la dura competència en la cartellera amb E.T, La còlera de Khan i Poltergeist; 2) l’elevat cost del film; 3) falta de mitjans, es a dir, la tecnologia del moment no podia sintetitzar la realitat virtual amb els actors.

Col·laboració de Joan Terrades per al capítol Animació digital