Simulador de vol

Col·laboració de Débora Llamas per al capítol Videojocs

Moltes han estat les discussions que han tingut els experts per determinar quin és el primer videojoc de la història. Hi ha un fet, però, que no es pot negar i és que l’inici dels videojocs està marcat per l’existència i la creació dels simuladors de vol.

Les primeres formes primitives de videojoc podem detectar-les als anys 40, quan neixen dins de l’àmbit militar els simuladors de vol. Aquests simuladors de vol tenen l’objectiu de transmetre a l’usuari el coneixement de les tècniques bàsiques del pilotatge. No es pot dir, però, que es tracti d’un videojoc com a tal i és que l’antecessor del primer videojoc lúdic neix de mà de Willy Higinbothan, qui al 1958 crea un videojoc de tenis utilitzant gràfics molt simples, i al primer videojoc com a tal al 1962; l’Spacewar de Steve Russel.

Els primers simuladors de vol analògics es creen a partir del 1910 i és que neix la necessitat de donar un entrenament previ als pilots degut al risc que suposen els vols reals. Aquests mecanismes comencen a desenvolupar-se de forma electromecànica durant la Primera Guerra Mundial i un dels més coneguts va ser el Link Trainer que simulava el vol a partir de moviments mecànics. No és fins el 1940 que es comencen a fer servir les computadores analògiques per a resoldre les equacions de vol, donant lloc, així, als primers simuladors de vol electrònics.

Un dels primers simuladors importants és Stratocruiser de la Pan American que és desenvolupat l’any 1948 per Curtiss-Wright i que tot i que no simula ni moviment ni vistes exteriors va ser molt afectiu per a la tripulació. El moviment arriba sobre els anys 50′ i és quan es creen els sistemes Full Motion que simulaven el terreny a partir d’una càmera que enregistrava imatges i les projectava en un televisor tot emulant el moviment de l’aeronau. A l’any 1954 General Precision Inc. Desenvolupa un simulador amb moviment dins d’un marc metàl·lic que proporciona tres graus de capçal, balanceig i moviment d’ales. Aquest va avançant molt ràpidament i és que al 1960 s’implanta l’ús de computadores digitals per a la simulació de vol, el que permet que quatre anys després el mateix projecte es trobi amb deu graus de moviment, i cinc anys després incorpori actuadors hidràulics pel moviment de la nau. A l’any 1977 els simuladors de l’aerolínia comencen a adoptar noves cabines on les computadores estan instal·lades en el seu interior i diverses companyies i associacions es dediquen a treballar exclusivament en el desenvolupament d’aquests projectes.

El simulador com a antecessor del videojoc ha provocat que durant la història dels videojocs hagin hagut importants simuladors de vol en videojoc com el Microsoft Flight Simulator. La seva versió 1.0 neix a l’any 1975 i es caracteritza per ser molt primitiva ja que és tot de color verd i està format per, tan sols, línies vectorials. Es tracta d’un força avançat pel seu temps i és per això que no triguen en sortir altres versions més millorades com la 2.0 que inclou l’entrada d’un joystick i un mouse que el converteixen en un joc encara més popular. Les versions van avançant i a l’any 1993 surt la versió 5.0 que es converteix en el primer programa d’entreteniment amb un nivell de realisme fotogràfic i amb un base de dades de tot el món. Així, ens trobem davant d’un programa amb modelatge 3D, amb resolució VGA i amb 256 colors. A més a més, permet viatjar en temps real entre les diferents ciutats i, fins i tot, els objectes queden afectats per la incidència del Sol que és diferent segons l’estació de l’any. Aquest simulador amb més de 25 anys d’existència ha seguit evolucionant fins al punt que és un dels simuladors de vol més utilitzats tant per professionals com per aficionats.

L’existència d’aquests simuladors de vol com Microsoft Flight Simulator o FlightGear (és semblant però multiplataforma) entre d’altres ha provocat, fins i tot, incidències de caire social. I és que a l’any 2000 els simuladors de vol domèstics eren tan realistes que van estar durant molt de temps en el punt de mira després dels atemptats de l’11 de setembre del 2001, perquè s’especulava sobre els coneixements que aquests videojocs podien aportar a segrestadors, delinqüents…

En definitiva, els simuladors de vol s’han convertit en un vertader gènere en auge dins del sector dels videojocs. Avui dia són videojocs d’un realisme extrem que, a més a més, tu mateix pots costumitzar. Sense cap mena de dubte, estem davant d’un tipus de videojoc que ha superat les expectatives del propis creadors de l’aplicació i és que la simulació és un dels aspectes que més atreu als humans.

Col·laboració de Débora Llamas per al capítol Videojocs