Pong

 

Col·laboració de Marta Tutusaus per al capítol Videojocs

A partir dels anys 70 els videojocs esdevenen productes comercials; en un inici en màquines recreatives i més tard, s’incorporen a les primeres consoles domèstiques. Les primeres consoles domèstiques eren uns aparells que anaven connectats al televisor i per tant, permetien a l’usuari jugar des de casa; n’hi havia que funcionaven amb cartutxos. Cada cartutx contenia un joc i la interacció es realitzava a través d’un joystick, una palanca que permetia controlar el moviment i l’acció dels objectes de la pantalla.

Pong es considera el primer videojoc amb èxit de la història. Va ser creat i publicat per Atari el novembre de l’any 1972. Nolan Bushnell el va idear amb la finalitat de simular i reproduir de manera senzilla una partida de ping-pong. Es tracta d’un arcade que es va popularitzar molt ràpidament, i que degut al seu èxit, i com en d’altres ocasions, va tenir imitacions. Fins i tot, es van comercialitzar en molts països jocs molt semblants sota el nom de Telematch i hi havia televisors que l’incloïen de sèrie. Inicialment, les creacions d’Atari estaven més enfocades a les màquines coin-up (recreatives) però veient l’èxit es van plantejar crear l’Atari Pong domèstic. L’inconvenient era que en l’àmbit domèstic ja tenien competència, ja que ja existien consoles domèstiques (Magnavox Odyssey). Per això, Atari va voler dissenyar una consola de videojocs més econòmica. L’Atari Pong es caracteritzava per tenir una millor resolució i una millor qualitat sonora. Es tractava del videojoc domèstic més avançat de la seva època.

El funcionament bàsic del joc era molt senzill: hi havia dos rectangles de color blanc que s’enfrontaven en un taulell de color negre i que es movien de dalt a baix. Al mig hi havia una bola en moviment que rebotava en els dos rectangles i també a les cantonades superiors i inferiors de la pantalla reproduint un so repetitiu. Cada vegada que un dels rectangles enfrontats deixava passar la bola es guanyava un punt. La puntuació es veia a la pantalla amb uns números força grans. Pong era un videojoc que et mostrava el joc del tennis de taula des de dalt i no des del punt de vista dels jugadors.

Tenis para dos creat per Willy Higinbotham és el precedent de Pong. A diferència de Pong, mostrava la pista des del punt de vista del jugador i no des de dalt. La pantalla era circular perquè l’ordinador estava connectat a un oscil·loscopi i es manipulava la pilota a través d’uns joysticks.

Posteriorment, s’han anat creant variants del videojoc que contenien innovacions però conservant l’essència del joc. Pong s’ha mantingut durant dècades com el videojoc preferit de molts usuaris, que han recorregut a ell per “oblidar” i descansar de les complexes i absorbents trames dels videojocs actuals.

Col·laboració de Marta Tutusaus per al capítol Videojocs