Consoles

Col·laboració de Ricard Martínez per al capítol Videojocs

Avui en dia el concepte consola, o mes ben aviat videoconsola, s’ha consolidat molt be amb l’arribada de les consoles t’ultima generació, que son capaces de dur a terme altres funcions a mes a mes de les pròpies de l’oci, com es jugar als videojocs. La XBOX360 a mes d’esser una consola de jocs, es alhora un Home Cinema ja que pots descarregar-te les pel·lícules prèviament pagades, o be reproduir les teves amb un CD, DVD, o be utilitzant el seu disc dur com un disc dur multimèdia. Alhora, també funciona exactament igual per a la reproducció de musica. Per altra banda, la PlayStation 3 funciona de manera similar, amb la peculiaritat de disposar de lector de Blu-Ray Disc.

Tot i així, la historia que hi ha al darrere d’aquesta generació de consoles, es molt extensa. A continuació explicaré breument els orígens, principals evolucions i canvis, i l’actualitat.

Durant el transcurs de l’existència de les consoles, han passat set generacions diferents. La primera, caracteritzada per el naixement del primer videojoc: La Sears Telegames Pong, la qual fa honra a Pong, el primer videojoc de la historia. Les consoles de la primera generació no destacaven en cap aspecte, tret de l’evident innovació al aconseguir crear un entreteniment on l’usuari jugava amb el que veia en una pantalla. El públic de l’època, tant usuaris com empresaris, mostraven interès per aquesta revolució, la qual veien que hi hauria futur.

Allò va esser el pas necessari per entrar a la segona generació de consoles. Atari va esser indiscutiblement la companyia líder de l’època, treien cada cop millors consoles, entrant en el mon de les consoles que podien treballar amb colors. Va esser en aquesta generació, on SEGA i Nintendo van donar el primer pas en el mercat de l’industria de l’oci.

Nintendo domina el mercat de l’entreteniment, fins l’arribada de la Mega Drive durant la tercera generació. Aquesta destaca per la utilització de 8 bits.

A partir de la quarta generació, es quan comencen a aparèixer canvis importants. Aparició de noves companyies, nova tecnologia, noves tècniques per a la representació dels jocs, així com nous esquemes de videojocs. Apareix el 2D/3D en els jocs. Això son jocs en 2D que amb l’entorn, dona una sensació de 3D, tot i que realment es tracta d’un 2D.

La cinquena generació ja es molt mes propera, inicis del 1995. El 3D esta totalment consolidat en el mon dels videojocs. S’utilitzen colors amb profunditat de 32 bits, sistema d’àudio totalment Estèreo, en alguns casos amb Dobly surround. Apareixen moltíssims fabricants (Sony, Nintendo, Atari, Sega, Casio, Apple) amb les seves pròpies consoles, pròpies prestacions, catàlegs de videojocs exclusiu per a cadascuna. A més, Nintendo va reeditar les seves videoconsoles portàtils. Alguns afirmen que va esser la millor generació de consoles, degut al canvi tan abismal que va patir l’industria des de la generació anterior.

La sisena generació ja ha eliminat molta competència, deixant nomes als mes grans les prestacions hardware de les videoconsoles. Nomes Sony, Nintendo, i Microsoft es mantenen en el mon de les consoles. Sega va intentar seguir el nivell de mercat que hi havia durant la sisena generació, tot i que lamentablement no estava a l’alçada dels seus tres competidors, i va abandonar la producció de videoconsoles. Actualment SEGA encara esta en el mon dels videojocs, però únicament com productora.

Finalment, la generació actual de videoconsoles, es la setena. Tot i que actualment se les coneix així per tradició al nom antic, les “consoles” actuals son mes semblants a un ordinador potentíssim dedicat als videojocs, que no pas una consola. Totes les consoles actuals, Microsoft XBOX360, Sony PlayStation 3, Nintendo Wii, la arquitectura de Hardware que tenen implantada es idèntica a la d’un ordinador (Memòria RAM, CPU, Targeta Gràfica, Disc Dur, …), amb una única diferencia: Esta dedicat única i exclusivament per jugar.

Cada videoconsola compta amb les seves pròpies prestacions, però totes disposen d’una tecnologia d’última generació, amb sistemes d’àudio Dobly ProLogic, HD-DTS, de 4.1 fins a 7.1 canals d’àudio evolvent. Qualitat d’imatge des de 320p fins 1080p, a uns refrescos entre 30 fins a 100 Frames per segon, etc.

Es pot dir que avui en dia les consoles son un bon sistema per jugar sol o amb companyia, força econòmica si es te en conta la seva potencia comparada amb els costos d’un ordinador personalitzat per a la mateixa funció; Però, quines seran les millores destacables per a la propera generació, per a considerar-la un salt important?

Col·laboració de Ricard Martínez per al capítol Videojocs