Quake

Col·laboració de Débora Llamas per al capítol Videojocs

Quake és l’expressió del gènere First Person Shooter, és, sense complicacions, un entorn tridimensional amb vista en primera persona, amb poc realisme però molta espectacularitat. És ràpid, simple i només calen tres normes per jugar; recollir les armes, armadures, municions i acabar amb tot allò que trobes al teu camí.

Quake és un videojoc en primera persona llençat al mercat l’any 1996 per id Software, companyia creadora d’altres videojocs del mateix gènere com Wolfstein 3D o Doom. Quake ha marcat un abans i uns després i és que dóna un pas important en l’avenç del gènere de videojocs en tres dimensions, tot revolucionant i acabant d’arrodonir el panorama que havia establert un antecessor seu com Doom.

Amb Quake es deixen enrere els espais bidimensionals amb alçada (que pretenien crear una sensació tridimensional) per aconseguir vertaders espais en tres dimensions. D’aquesta manera, els objectes deixen de ser plans per ser creats a partir de formes poligonals, que permeten recrear un espai lliure de distorsions derivades del punt de vista. A més a més, a Quake, també es milloren les tècniques d’il·luminació respecte altres videojocs i és que les fonts de llum emprades funcionen a temps real i ja no es fan servir, per tant, les llums estàtiques que funcionen per sectors. Gràcies a aquest disseny, Quake aconsegueix desmarcar-se dels seus competidors, i és que és l’únic videojoc, del moment, capaç de recrear un ambient claustrofòbic, de malson. Tot plegat, provoca una revolució pel que fa les targetes gràfiques, i és que aquest videojoc és l’aplicació que realment demostra la potència dels sistemes que es desenvolupen a aquella època. Les novetats que suposa el videojoc són tan nombroses que, fins i tot, és el responsable del naixement del fenomen Machinima gràcies al qual les pel·lícules són realitzades mitjançant els motors gràfics dels jocs.

Aquesta revolució tecnològica és dirigida i programada pe John Carmack que, per la creació de Quake, es recolza en l’especialista en optimització de programes com és Micheal Abrash. Una altra de les curiositats del joc és el fet que la seva banda sonora estigui composada per un membre del grup Nine Inch Nails, que és, sense dubte, un altre dels aspectes que han afavorit a la popularització del joc d’ordinador i que, a més a més, demostra l’evolució dels videojocs, que es converteixen en una forma de màxima d’expressió de la societat.

Pel que fa a la temàtica, és molt semblant a la del seu antecessor Doom, amb la diferència que, aquesta idea, està influenciada per les novel·les de Howard Phillips Lovecraft; un dels precursors dels gèneres de terror i ciència ficció i, més concretament, del que es coneix com el terror còsmic materialista.

Seguint la línia d’ id Software, amb Quake, també existeix la possibilitat de jugar en xarxa, però, aquesta vegada, des d’un servidor al que han d’accedir els usuaris. Els diferents clients accedeixen d’una forma més ràpida, o més lenta, al servidor tot depenent de les característiques del seu router i la seva xarxa. Amb això, es pretenen solucionar problemes derivats de males connexions, que puguin provocar incidències als jugadors. De la mateixa manera que va succeir amb Doom, Quake també promociona el shareware i el codi font dels motors de Quake es converteix en llicència pública al 1999. Tot i això, les textures, els mapes, els objectes, els sons i altres treballs creatius de id Software queden registrats dins la seva llicència original i, per tant, són controlats per la companyia. Tot plegat, es deriva en la creació de centenars de webs, fòrums, servidors dedicats al videojoc, i és que Quake transcendeix les fronteres de l’experiència individual i passa a convertir-se en un esdeveniment col·lectiu en tots els seus nivells.

En definitiva, Quake és més que un joc, es pot considerar un abans i un després en la historia dels videojocs i és que, tecnològicament, els motors de les diferents edicions de Quake han estat en el seu moment revolucionaris i, fins i tot, les seves llicències s’han venut a diverses empreses per a desenvolupar sobre els seus motors gràfics altres jocs de renom.

Col·laboració de Débora Llamas per al capítol Videojocs