Myst

Col·laboració de Marta Tutusaus per al capítol Videojocs

Myst és el primer videojoc d’aventures per ordinador dissenyat pels germans Robyn i Rand Miller i desenvolupat per Cyan. L’any 1991 van començar a treballar amb el joc i des d’aleshores se n’han fet noves versions. Es tracta d’una saga que ha tingut molt d’impacte en el gènere d’aventures en primera persona i que ha estat un referent per d’altres jocs, molts dels quals es consideren còpies de Myst, tant pels seguidors com pels no seguidors. Els creadors el van dissenyar inicialment pels ordinadors Macintosh d’Apple.

Myst és una saga d’aventures gràfiques, que tenen relació entre els diferents capítols i variants en forma de novel·les. Inicialment es tractava d’un joc pensat pels ordinadors però després, amb menys èxit, es va endinsar també en les consoles domèstiques.

La història de Myst es centra en Atrus, un descendent de la civilització perduda de D’ni. No és un home normal, ja que domina l’art de l’escriptura i és capaç de donar vida a cadascun dels seus llibres. Es tracta d’universos amb característiques pròpies i móns, habitats o sense habitar, enriquits amb detalls i elements arquitectònics propis. L’usuari pot viatjar a aquests móns a través dels llibres. Cadascun es dirigeix a una època totalment diferent de les altres. A més, aquestes poden seguir una evolució pròpia, independentment d’allò que Atrus hagi escrit sobre elles un cop ja s’han creat. El joc és un viatge en primera persona a un món interactiu. El jugador mou el personatge pels diferents espais i el fa interaccionar amb objectes específics que hi ha a les pantalles.

Myst ofereix un seguit de móns molt particulars que estan pràcticament buits. L’usuari es veu immers en una experiència d’exploració per aquestes èpoques i a la vegada, ha d’ajudar a gent que ha quedat atrapada. Per fer-ho, el jugador s’ha d’enfrontar a un seguit de trencaclosques, laberints i a un argument que es va desvetllant mica en mica. També haurà de superar un seguit d’enigmes, que en segons quines ocasions no són gens fàcils, i que són necessaris per poder avançar. A diferència d’altres jocs d’ordinador, el jugador no té enemics ni cap tipus d’amenaça de mort, encara que és possible arribar a móns perduts. Després de viatjar a través de les diferents èpoques de Myst, el jugador torna a l’inici del joc, l’illa Myst, amb tota la informació necessària per completar el joc.

Els creadors es van inspirar en el llibre de Julio Verne L’illa misteriosa pel nom del joc i per crear l’atmosfera solitària i misteriosa que caracteritza l’illa.

Col·laboració de Marta Tutusaus per al capítol Videojocs