Música de misteri
Col·laboració de Clara Pi per al capítol Música digital
Lev Termen va néixer a Leningrad el 1896 i va morir a Moscou el 1993. Amant de la música i de l’electricitat, des de la infància es va dedicar a estudiar les dues matèries, i sempre pensava en poder-les relacionar. Ingenier, físic i aficionat als violins, el 1919 va inventar el “aetherophone” o “termenvox”, més tard anomenat “Theremin”.
Tot i que des de principis de segle ja s’estava investigant sobre la possibilitat de crear un sintetitzador que utilitzés els oscil·ladors d’ones electromagnètiques juntament amb vàlvules de buit per tal de modular notes musicals, no va ser fins al 1918-1919 que Lev Termen va aconseguir obtenir bons resultats sonors. El problema amb el què s’havien trobat la resta d’enginyers era que quan es construïa l’instrument i algú s’hi apropava es generaven unes interferències molt potents. D’aquesta manera eren impossibles de tocar perquè desafinaven de seguida.
El primer prototip que va construir tenia un pedal amb el què es podia regular el volum de les notes. Tot i així, quan es va començar a fabricar-se de manera industrial, es va substituir per una altra antena, aquesta circular.
L’instrument genera sons a partir d’ones de ràdio. De fet, es creen dos camps electromagnètics gràcies a dos oscil·ladors de ràdio freqüència. L’antena vertical augmenta la freqüència del so i provoca una ona constant de 170 Kh; mentre que l’horitzontal canvia la intensitat del so i depèn de la distància respecte la mà de l’intèrpret per crear una freqüència d’entre 168 Kh i 170 Kh. Quan aquestes dues freqüències es barregen se’n crea una tercera, que prové de la diferència entre la segona freqüència amb la primera, i que està dins del rang dinàmic que l’oïda humana pot percebre. L’intèrpret fa de conductor elèctric entre els dos camps sense arribar a entrar en contacte amb cap de les antenes.
Termen va presentar el seu prototip a la Fira Industrial de Moscou de 1920, on l’invent va tenir molt d’èxit. Al cap de poc temps, Lenin va ordenar fabricar-ne 600 per distribuir per tota la URSS. A més, Lev Termen ja estava donant classes particulars al propi Lenin, que es va convertir en el seu protector. Després de la mort de Lenin, Termen va fugir als Estats Units, on el 1928 va patentar el seu invent. L’empresa RCA va començar a vendre el Theremin per tot el món. Per la seva banda, Termen va continuar les seves investigacions en el camp musical; fins que al 1938 va ésser raptat pel servei secret soviètic. Se’l van emportar a la URSS, el van acusar de traïció i va ser transportat a Magadan, un dels camps de concentració de Sibèria més terribles.
Lev Termen no només va investigar sobre la música electrònica, sinó que va desenvolupar molts altres projectes, com ara l’invent de la televisió; o la creació del primer micròfon espia, un dispositiu que va presentar a l’ambaixada dels Estats Units i gràcies al qual va sortir de la presó.
Tot i així, la màxima popularitat la va assolir amb la invenció del Theremin. De fet, poc abans de la seva mort va tornar als Estats Units, on es va adonar del ressò que havia tingut el seu invent. Grups de música l’han incorporat a les seves cançons, cineastes en les seves bandes sonores, Robert Moog l’utilitzà com a base del seu sintetitzador… El Theremin no serà mai oblidat.
Col·laboració de Clara Pi per al capítol Música digital