Maniac Mansion
Col·laboració de Rubén Sánchez per al capítol Aventures virtuals
Maniac Mansion és un videojoc pertanyent al gènere aventura gràfica. Creat per Ron Gilbert l’any 1987, va ser la primera aventura gràfica de la companyia Lucasfilm Games (actualment LucasArts) i va suposar el seu reconeixement i fama a nivell mundial.
Per desenvolupar el videojoc va crear-se un motor específic conegut com SCUMM (Script Creation Utility for Maniac Mansion). Aquest sistema va revolucionar el gènere de la aventura gràfica i va suposar un pas endavant respecte les aventures que s’havien fet fins aquell moment, basades únicament en text i coordenades; l’SCUMM oferia una interfície que reunia un atractiu desenvolupament gràfic amb què es representaven els protagonistes i els espais on es desenvolupava l’aventura amb un menú d’accions on apareixien una sèrie de verbs, que relacionats amb els objectes de l’escenari, formaven les frases que donaven lloc a les accions dels personatges. L’èxit i bon funcionament d’aquest sistema el van convertir en l’estàndard de la companyia a l’hora de desenvolupar aventures gràfiques.
Però no era aquesta l’única novetat que aportava Maniac Mansion al gènere de les aventures virtuals. A més d’una gran jugabilitat i una història que combina aventura, amb exploració i constants tocs d’humor, destaquen el fet de poder escollir d’entre diversos personatges un parell que acompanyessin al protagonista en l’aventura; cada personatge té diferents habilitats, de manera que escollir un o un altre determina la dificultat i el desenvolupament posterior de la història; també en funció de les nostres accions variava el final de l’aventura d’entre tres possibles finals; per últim també van introduir-se petites escenes que narraven el desenvolupament de la història.
La línia argumental girava al voltant de la mansió del Dr.Fred, un lloc on vint anys enrere va caure un meteorit i on des d’aleshores passen fets estranys. Ara Sandy, l’animadora més popular de l’institut ha sigut segrestada pel Dr.Fred, i el seu xicot, Dave Miller, es disposa a entrar en la mansió per rescatar-la amb l’ajuda dels seus amics.
L’èxit i reconeixement que va obtenir Maniac Mansion el convertiren en un referent a l’hora de crear aventures gràfiques i donà lloc a diverses versions a mesura que la tecnologia millorava, es tracta, bàsicament, de millores tècniques i gràfiques, ja que la mecànica, argument i desenvolupament del videojoc es manté intacte. També va donar lloc a una seqüela l’any 1993 anomenada Maniac Mansion: Day of the tentacle que mantenia el sistema de joc, alguns personatges i l’esperit humorístic, desenfadat i entretingut de la primera part, de manera que va resultar una altre referent dins el gènere.
Així, podem considerar Maniac Mansion com una obra mestra del gènere tant per l’aventura que es en sí mateixa com pel fet d’introduir tants novetats que s’han mantingut posteriorment en videojocs del mateix gènere o s’han adaptat per obres d’altres gèneres: el sistema de menú SCUMM, presentació visual formada per text i gràfics, possibilitat d’escollir entre diferents personatges caracteritzats amb diferents habilitats per realitzar l’aventura, alteració en el desenvolupament de la història en funció de les accions que el jugador realitzi o possibilitat de arribar a un mateix objectiu per diferents camins, diversos finals possibles i petites escenes animades que fan avançar la trama (serien l’origen dels vídeos introductoris i les seqüències cinemàtiques dels videojocs actuals). Són tot un conjunt de característiques que simplifiquen el sistema de joc (en comptes d’haver d’escriure l’acció a fer sense saber si és possible fer-la o no, esculls d’entre el ventall d’accions possibles que ofereix el menú) i alhora permeten una experiència de joc molt lliure i personalitzada i la possibilitat de re-jugar l’aventura escollint altres personatges i realitzant altres accions (una característica que amplia la duració de l’aventura i estimula al jugador a no oblidar-se’n del videojoc un cop finalitzat).
Col·laboració de Rubén Sánchez per al capítol Aventures virtuals