Doom
Col·laboració de Débora Llamas per al capítol Videojocs
“Quan les portes d’allò desconegut sobren a Mart, només t’interposes tu entre el Planeta Terra i l’infern; estàs preparat per assumir la responsabilitat i fugir del terror?”
Doom és un videojoc que llença al mercat l’any 1993 la companyia id Software amb l’ajuda de John Romero i John Carmack. Es tracta d’un videojoc d’acció creat en primera persona, que tracta sobre la vida d’un marine que pel seu mal comportament és traslladat a una base militar a Mart. En aquest planeta uns científics fan proves amb el teletransportament i se’n deriven unes conseqüències terribles; les portes del desconegut queden obertes i Fobos, una lluna de Mart, s’infecta de dimonis, zoombies i altres éssers indesitjables. L’únic supervivent de la plataforma especial és el marine, és a dir, tu, que tens el repte de sobreviure. Per fer-ho cal que vagis passant els diferents nivells tot havent esquivat les diverses trampes que hi ha al seu interior. A més a més, també disposes d’una bona col·lecció d’armes, des d’una pistola inicial fins la totpoderosa BFG 900 que aconsegueixes al darrer nivell. Si ets intel·ligent, però, pots coneixes els trucs de cada nivell i potser, així, pots evitar enfrontar-te als deu espècimens de dimonis existents.
Es tracta d’un videojoc molt a l’estil de Wolfstein 3D que és el primer videojoc FPS (First Person Shooter) que va comercialitzar id Software. L’essència, però, dels jocs d’acció en primera persona les marca Doom i és que aquest videojoc té dues característiques molt valorades; poder jugar a través de la xarxa LAN i el WAD.
Doom va ser el primer videojoc que et permetia jugar a través de la xarxa, d’aquesta manera els jugadors poden escollir anar passant plegats els diferents nivells, cooperatiu, o bé enfrontar-se entre sí dins el que es coneix com a duel a mort.
A banda de la possibilitat de jugar en xarxa, el més important de Doom són les WAD files i el WADAuthor. WADAuthor és un programa que permet al jugador la construcció de nivells a partir de la modificació dels arxius WAD (Where’s all data?). L’any 1994 és vital pel futur de Doom i és que la llicència del videojoc passa a ser pública (GPL), la qual cosa permet als interessats fer modificacions en el joc, sobre una base original, ja que poden accedir als arxius comprimits que són la base de la programació del videojoc. Tot plegat, dóna els jugadors l’oportunitat de millorar el joc eliminant els errors i les limitacions de motor. Aquesta obertura del codi ha permès que es creï tota una comunitat al voltant de Doom, i és que Internet s’ha convertit en la font on pots trobar totes les millores possibles del videojoc. La creació d’aquesta comunitat ha derivat en la implementació dins del joc d’aspectes de la cultura popular, de forma no autoritzada, com són pel·lícules i sèries. Aquesta categoria de shareware es deu al recolzament de Romero i Carmack, que havien estat dos hackers en potència i comprenien la necessitat del seu públic.
Doom és una evolució general respecte Wolfstein 3D i és que, a més a més de les característiques esmentades, també trobem que a Doom hi ha una increïble millora dels gràfics i del sistema 3D emprat. Així, a Doom es fan servir diferents nivells d’alçada i s’obliden les parets perpendiculars, la qual cosa permet la reproducció d’un espai més creïble perquè hi ha més perspectives possibles; més semblants a les de l’ull humà. A més a més, id Software també decideix millorar les textures i la lluminositat dels espais amb la qual cosa s’aconsegueix crear un ambient molt més tètric i alhora additiu.
Cal remarcar que es tracta d’un joc per a ordinador i és que tot i que amb el temps s’han anat llençat versions per a videoconsola, la seva existència radica en l’ordinador i en l’ús del sistema operatiu DOS.
En definitiva, Doom és un joc que intenta oferir la perspectiva d’una persona que explora un territori i que aniquila als seus enemics amb l’única fita de sobreviure. A més amés, el videojoc introdueix una sèrie de modificacions als videojocs del moment i és que permet jugar en xarxa i també anima als usuaris a modificar els nivells tot costumitzant el videojoc. Per tot això ha rebut un gran nombre de premis i és que no s’ha d’obviar que encara avui dia Doom és un dels jocs d’ordinador més populars i que, a més a més, és la base de molts jocs d’èxit actuals.
Col·laboració de Débora Llamas per al capítol Videojocs